05-05-11

HET OPEN VENSTER

openwindow_16.L.jpg

 

Hier kijk je op de Elbe die Dresden aandoet

voor de vuurzee honderd jaar later

de stad verwoestte: geen binnen en buiten meer,

maar binnenstebuiten was wat overbleef.

 

Hier kon de schilder nog

lichtverlangen in schilderwerk vertalen.

Zoals wij nu, onwetend van latere rampen

vanachter het raam hen uitwuiven

of bij zomerdagen

gulzig drinken van het licht

terwijl  ligusters bloeien

zonder zich om jaartallen te bekommeren.

 

Achter al die vensters gloeien

's avonds zachte ogen, beven schaduwen

terwijl zij elkaar omstrengelen

en achter de horizon van zetels en bedden verdwijnen.

 

Hoorde je de rivier, Friedrich?

De kreten van  schippers en venters;

voelde je dat hun achterkleinkinderen

de naam Dresden met een smaak van houtskool

in de boeken zouden achterlaten?

 

Sloot je daarom in de schemer het venster

en zei je zacht:

Het is nog frisjes, lief. Zullen we gaan slapen?

 

Caspar David Friedrich (German, 1774–1840)
View from the Artist's Studio, Window on the Left, ca. 1805–06
Graphite and sepia on paper; 12 3/8 x 9 1/4 in. (31.4 x 23.5cm)
Belvedere, Vienna
Friedrich's studio in Dresden faced the river Elbe. In this work and the previous work the artist focused less on the panoramic view of the Elbe than on achieving a finely tuned balance between the darkened interior and the bright outdoors.

 

 

12:15

De commentaren zijn gesloten.